Scoala

Plata vs. Rasplata

Am scris acum cateva zile un articol in care aduceam ceva aprecieri asupa ideii de recompensa proportionala cu performanta scolara. Articolul poate fi citit aici: http://www.miscarearatiunii.ro/2015/03/06/dupa-fapta-si-rasplata-2/. Revin un pic asupra ideii, un urma unui comentariu al unui coleg, comentariu din care citez: “Ce inseamna “simbolica” pentru un parinte? Dar pentru un elev? Daca nu e importanta de ce i-o mai dai? Si cum il faci sa o aprecieze si sa si-o doreasca?“. Oameni buni, nu imi permit sa ma pronunt asupra modului in care un anumit parinte isi creste un anumit copil, rasplatind elevul din el fie cu bataia, fie cu bomboane, si nu penntru ca nu am nici o opinie asupra acestui subiect, ci pentru ca orice opinie, oricare ar fi ea, inteleasa sau aplicata incorect poate sa faca mai mult rau decat bine. Dar atentie, indiferent de modul in care un parinte intelege sa isi stimuleze copilul principiul proportionalitatii trebuie respectat, iar recompensa trebuie sa fie la latitudinea parintelui, nu trebuie sa dam copilului posibilitatea sa o cera legand performanta scolara de recompensa. Tot felul de luminati care apar prin presa si imprastie tampenii despre acest subiect, trebuie ignorati, ba chiar mai mult, trebuie combatuti, nu exista si nu trebuie impusa o regula sau o metoda generala in aceasta problema. Lucrurile trebuie tratate de la caz la caz, si exemplul unuia nu trebuie urmat de altul, caci efectul poate sa fie cu totul altul. De exemplu si Mozart si Beethoven erau crunt batuti de tatii lor in copilarie. Daca va apucati sa va bateti copilul in acelasi stil nu cred ca o sa ajunga un al doilea Mozart. Parintii lui Bill Gates au investit multi bani in copilaria pruncului lor, dar daca veti face acelasi lucru nu e garantat ca si copilul dumneavoasta o sa ajunga un al doilea Bill Gates. Mai degraba e garantat ca nu o sa ajunga un al doilea Bill Gates. Fiecare persoana, fiecare copil, reactioneaza diferit. E adevarat ca trebuie sa isi doreasca recompensa, dar nu trebuie sa o astepte, sa o ceara. Si iarasi, nu trebuie sa ne ruinam pentru recompense. Cele mai bune recompense pentru un elev/copil nu sunt cele materiale, din contra, recompensele materiale sunt orecum nocive, urmariti concluziile experimentului cu maimutele si pictura. In cazul unei recompense materiale repetitive elevul/copilul o sa ajunga sa depuna efortul minim pentru aceeasi valoare a recompensei, in loc sa evolueze performantele sale se vor degrada, regompensa se va banaliza. Si cu recompensele morale e la fel, nu va amagiti cu cine stie ce idei despre spiritul superior al fiintei umane sau despre cine stie ce inalta forma de constiinta, aceste concepte nu sunt altceva decat iluzii colective, minciuni acceptate pe scara larga, un fel de graunte incipienti al unei religii moderne. Eu cred ca cea mai mare recompensa pentru un copil/elev este cea pe care reuseste sa si-o acorde singur, in relatie insa cu actiunile parintilor sai. O reusita in urma aparitiei unei dorinte de a face ceva ii produce copilului mult mai multa satisfactie decat orice poate sa ii ofere parintele. Cu exceptia mijloacelor necesare pentru ca acel elev/copil sa isi indeplineasca dorintele. Cu alte cuvinte, pe intelesul tuturor, dati-i elevului ce-si doreste pentru indeplinirea obiectivelor lui, ale lui, nu ale voastre, asta cred eu ca e cea mai buna recompensa pe care un arinte i-o poate acorda unui elev. Si pentru ca am spus elev, nu copil, intelegeti ca este vorba de dorintele legate de scoala, de vreo pasiune sau de o activitate benefica pentru viitorul sau. Bineinteles, mai exista si alte opinii!

Plata vs. Rasplata 5.00/5 (100.00%) 1 vote

Share...Email this to someoneShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPrint this page

Leave a Reply