Scoala

Cum invatam sa invatam?

Ei bine, cel mai important lucru pe care ar trebui sa il invatam in scoala, lucrul care ne-ar fi de folos pentru tot restul vietii, care ne-ar ajuta sa fim de folos altora si care ne-ar aduce satisfactii permanente in activitatea profesionala este exact lucrul pe care elevul nu il invaa in scoala: cum sa invete. Unii pot spune ca nu ne invata asa ceva in scoala pentru ca fiecare invat in mod diferit, pentru ca unii inteleg mai repede si altii nu inteleg niciodata, pentru ca unii sunt destepti si altii sunt prosti, pentru ca pur si simplu fiecare trebuie sa isi gaseasca propria cale de a invata. Nu e adevarat, studii recente au demonstrat ca exista foarte putine metode eficiente care sa asigure asimilarea cunostintelor pentru o perioda mare de timp si, nici o surpriza, metodele moderne, audio-vizuale nu sunt printre ele. Ca o paraneze, in general metodele “alternative” ridica serioase semne de intrebare, dar in invatamant, acolo unde este practic in joc soarta omenirii, metodele “alternative” trebuie privite cu deosebita prudenta. Metodele de invatare s-au impartit dupa eficienta in trei categorii: eficiente, mediu eficiente si inutile. Metodele eficiente sunt: orice metoda agreata de elev care confirma prin testari periodice cu frecventa ridicata ( :) ce, va asteptati la altceva?) si staruinta asupra unui subiect pe termen lung (cu alte cuvinte ) repetitia e mama invataturii. Da, numai “doua”! Metodele mediu eficiente sunt: investigatia (metoda prin care elevul incearca sa explice de ce lucrurile pe care le invata sunt adevarate si trebuie invatate – functioneaza mai ales cu materiile care nu sunt exacte), demonstratia (metoda prin care elevul isi demonstreaza ca lucrurile pe care le invata sunt adevarate si trebuie invatate – functioneaza exceptional de bine cu materiile exacte), alternanta materiilor invatate (probabil ca sa nu intervina plictiseala?!) si experimentarea in lumea reala a ceea ce a fost invatat teoretic. Metodele inutile sunt: toate celelalte metode imaginabile. Normal, prima metoda din lista celor mai eficiente metode nu este chiar o metoda, cineva ar putea spune ca este o gluma, dar nu este asa, prima metoda ne arata ca testele dese sunt cheia succesului, despartind succesul invatarii de metoda efectiva. Este posibil ca in momentul in care elevul se confrunta cu realitatea testelor sa constientizeze aspecte ale cunostintelor invatate datorita faptului ca este fortat sa le exprime, altfel acestea fiind marcate involuntar pentru “uitare”, dar oricum acest lucru este in dezbatere. Pe scurt, invatati cu creionul in mana si hartia in fata, staruiti asupra subiectelor pe termen lung, alternati materiile pe termen scurt, si dati cat mai des teste din ceea ce ati invatat. A, da, televizorul, tableta, mingea pe maidan si religia nu intra nici macar la metodele de invatare inutile, pur si simplu nu au legatura cu scoala!

Cum invatam sa invatam? 5.00/5 (100.00%) 1 vote

Share...Email this to someoneShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPrint this page

2 thoughts on “Cum invatam sa invatam?”

  1. Asa este candva se invata, citind si repetand iar si iar. Acum se invata la bar sau club dupa mai multe sticle de alcool si un pachet de tigari.

Leave a Reply