Despre morala crestina

O intrabare importanta in legatura cu orice notiune abstracta este “Oare Gheorghe intelege prin… acelasi lucru ca si Ion?”. O notiune abstracta are din nefericire o sumedenie de intelesuri in functie de anumiti factori de mediu care il influenteaza pe cel ce se straduie sa o inteleaga. Pentru a obtine un sens unanim acceptat trebuie sa apelam la un dictionar. In cazul moralei crestine definitia aparent unanim acceptata, furnizata de Dictionarul religios deoarece in DEX nu apare, este: totalitatea principiilor si regulilor izvorate din invatatura lui Iisus Hristos si stabilite de Biserica, dupa care trebuie sa se comporte crestinul fata de Dumnezeu, fata de sine, fata de aproapele sau si fata de societate, avand ca scop mantuirea prin savarsirea binelui si ferirea de rau. Ca sa ne intelegem bine: reguli stabilite de biserica avand ca scop mantuirea. E discutabil daca un stat bazat pe morala crestina este moral in vreun anumit fel sau nu, pentru ca daca scopul final al acestui tip de morala este mantuirea (iertarea pacatelor, evitarea pedepsei divine) si nu binele cetateanului. Mai degraba, in buna traditie bisericeasca, morala crestina pare conform definitiei orientata spre favorizarea statului si nu a cetateanului, deoarece calea spre mantuire este presarata cu suferinta, asa cum Isus Christos ne-a aratat pe cruce. Cu toate acestea nu putem spune ca statul roman nu este un stat de inspiratie crestina, toata clasa politica, poporul si biserica sustinand sus si tare exact inspiratia crestina a oricarui set de legi, de la Constitutie si pana la hotararile de Consiliu Local. Problema este ca nu putem determina cu exactitate un set de reguli, stabilite de Biserica sau nu, care se pot numi crestine si care sa poata fi identificate ca baza pentru oricare legi care le urmeaza sau ca baza pentru comportamentul in societate, pentru interactiunile sociale sau pentru obiceiuri si traditii. De exemplu, daca iubirea aproapelui este considerata o atitudine crestineasca, atunci TVA-ul poate fi considerat un impozit de origine si inspiratie crestina sau nu? Doar 25% din veniturile oricui este colectat de catre stat din iubirea fata de cetateni, nu? Sau cinci ani de puscarie pentru o gaina furata pot fi asimilati lapidarii in piata publica, de origine crestina, nu este asa? Ei bine orice crestin iti poate preciza ca lapidarea nu este o pedeapsa crestina, ci iudaica, dar ce anume este o pedeapsa crestina? De exemplu, in Geneza 9:6 scrie: “Daca varsa cineva sangele omului, si sangele lui sa fie varsat de om; caci Dumnezeu a facut pe om dupa chipul Lui”. Da, Geneza este in Vechiul Testament, dar este Cuvantul Domnului, Isus nu ar fi impotriva Tatalui, nu-i asa? Si atunci de ce nu este prevazuta pedeapsa cu moartea in Constitutie? Nu este trecuta datorita faptului ca morala crestina a anului 2014, diferita de morala crestina a anului 30, nu accepta un pret cuantificabil pentru viata umana. Da, este acceasi morala crestina dar viata umana in anul 2014 este lasata la mila Domnului si nu la vointa omului, cel putin in Romania. Se pune problema daca aceste variatii de conceptie in cadrul moralei crestine se pot produce brusc, adica daca morala crestina evolueaza in mod continuu sau in trepte. Ei bine la Revolutia din 1989 viata lui Nicolae Ceausescu a fost considerat un pret prea mic pentru umilintele indurate de poporul roman condamnat sa traiasca in saracie lucie, in schimb imediat dupa aceea condamnarea la moarte a fost scoasa din Codul Penal, fiind considerata dintr-o data prea barbara pentru sfarsitul secolului 20. Ceea ce vreau sa spun este ca nu exista de fapt nici un concept definibil de morala crestina, nu putem generaliza pentru toata societatea, pentru oricare an al erei noastre, un set de reguli pe care sa le numim “Morala Crestina”. Exista bineinteles o conceptie vaga, adanc inradacinata in constiinta sociala, despre ceea ce e bine si ceea ce nu este bine sa faci in timpul vietii, dar nimeni, niciodata, nu a reusit sa promoveze vreun interes de grup, social inaintea binelui personal.

Despre morala crestina 5.00/5 (100.00%) 1 vote

Share...Email this to someoneShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPrint this page

Leave a Reply